Fantastic Tales and Why We Love Them

Underviser
Brian Egede-Pedersen underviser i historie og engelsk på Nykøbing Katedralskole og er tidligere metodeunderviser på Syddansk Universitet. Desuden har han studeret fantasy på University of Cambridge og holdt fantasyoplæg for bl.a. Folkeuniversitetet og Nordisk Film. I 2017 vandt han Politikens Undervisningspris, ikke mindst for sit arbejde med at bruge fantastic tales som et springbræt til analytisk dybde og læseglæde.
Brian er inkarneret Ravenclaw og sad sidste sommer på et arkiv med fingrene i nogle af Tolkiens håndskrevne druksange.

Formål
Hvad er det, fantasygenren gør ved os? Hvorfor tænder den så meget for begejstringen i os, og hvordan kan vi kanalisere den glæde til at skabe virkeligt god og underholdende undervisning? Det kigger vi på her på kurset ”Fantastic Tales and Why We Love Them”

Indhold
-Definitioner, begreber og genretræk inden for fantasy og sci-fi. Dette bliver eksemplificeret med såvel klassisk som mindre kendt materiale og med begrebslån fra antropologi og kunst, så der også er redskaber til det videnskabsteoretiske.
-Gennemførelse af et forløb, herunder forslag til plagiatbegrænsende afleveringer, SRP-/SSO-materiale og eksamensmateriale.
-Fantasy som den bedste indgangsvinkel til at lære eleverne om stilistik, nu hvor stilistisk analyse er blevet en fast del af den nye essayprøveform på A-niveau.

Arbejdsform
Oplæg med teori og rammer, samt workshop med øvelser og håndgribeligt materiale til brug i undervisningen.

Undervisere i engelsk på de gymnasiale uddannelser

Pris
500 kroner inklusive moms for medlemmer af Engelsklærerforeningen for STX og HF.
850 kroner for ikke-medlemmer.
OBS! I feltet "Bemærkning" noteres hvem fakturaen skal sendes til.

Kursusudbyder
Engelsklærerforeningen for STX og HF

Kontaktperson ved spørgsmål til ovenstående
Malene Eriksen, mhe@hfvucnord.dk. 22462329